Targeted traffic (of gericht verkeer) is het verkeer dat een website bezoekt omdat de inhoud van de pagina’s en artikelen overeenkomt met dat wat ze zoeken.
Targeted traffic is eigenlijk de enige stroom bezoekers die een bedrijf op haar website wil hebben, omdat de vraag van de bezoekers aansluit bij het aanbod van het bedrijf.
Manieren om te constateren dat een website veel targeted traffic genereert
Of je website veel targeted traffic ontvangt, kun je zien aan de statistieken van Google Analytics. Websites met een hoog percentage targeted traffic hebben:
- een lage bounce rate
- een hoge ctr (click through rate) omdat de bezoekers graag verder willen lezen
- bezoekers die “lang” op de website verblijven (hoort bij lage bounce rate)
Als bezoekers denken dat ze niet op de goede website terecht zijn gekomen, klikken ze weer weg. Dit veroorzaakt een hoog bouncepercentage en (dus) korte bezoekjes.
100% targeted traffic (doelgericht verkeer) op je website is een utopie
Gericht verkeer (targeted traffic) is de groep bezoekers die niet toevallig je website bezoeken. De bezoekers worden naar je website doorgestuurd door:
- een zoekmachine;
- een andere website die jouw content dusdanig belangrijk (kwalitatief hoogstaand) vond dat hij/zij bereid was naar je website te linken;
- gebruikers van social media.
Er blijft altijd een gedeelte over dat per ongeluk op je website terecht is gekomen. Deze groep wil jou niet en daarom moet je deze groep ook niet willen. Bezoekers die bij jou niet vinden waar ze naar zoeken, hebben een negatieve ervaring.
Veel bezoekers die “het” niet kunnen vinden op je website zitten eigenlijk niet verkeerd
Als bezoekers op jouw website niet vinden wat ze zoeken, is het niet gezegd dat ze geen potentiële klanten zijn. Dit is geen bangmakerij, maar als je concurrent wel antwoord heeft op de vraag van de bezoeker, dan kost je dat omzet. ComBron heeft daarom een werkbeschrijving gemaakt om dit te voorkomen.